OvaScreen

Az OvaScreen egy olyan szűrővizsgálat, mellyel a termékenységre fókuszálunk. Az eljárás során hüvelyi ultrahang vizsgálattal az őstüszők számát (AFC) végzünk, valamint a petefészkek térfogatát mérjük. Ezzel a két méréssel következtethetünk a petefészkek aktuális állapotára termékenységi szempontból. Így felmérhető a petefészkek kapacitása.

Miért fontos ez? A petefészkek kapacitása mutatja, hogy a petefészkekben mekkora tartalék van, egyik legjobb mutatója az őstüsző szám. Az életkor előrehaladtával a petefészkek kapacitása csökken, ezzel együtt a petesejtek minőségi és számbeli romlását látjuk. Bizonyos esetekben ez 40 éves kor előtt is bekövetkezhet, lehet oka betegség, mint az például az endometriózis, genetikai ok, káros anyagok, vagy ismeretlen eredet.

A 40 éves kor előtt bekövetkező nagymértékű kapacitáscsökkenést korai petefészek elégtelenség (POI) hívjuk, amely sokszor tünetmentesen zajlik. Ennek felfedezése sokszor későn kerül sor, amikor már nagy mértékben, vagy teljesen lecsökkent a petefészkek működése. A vizsgálat továbbá alkalmas PCO gyanú szűrésére is, amely szintén negatívan befolyásolhatja a termékenységet.

Kiknek ajánlott a vizsgálat?
Minden olyan nőnek, akik kíváncsiak a petefészkeik aktuális állapotára termékenységi szempontból, hogy petefészkeik életkornak megfelelően működnek-e, valamint akiknek vérzési zavarai, alhasi fájdalma, vagy egyéb nőgyógyászati panaszai vannak.

Hány éves korban ajánlott?
Termékeny korban lévő nőknek. A kor előrehaladtával a termékenység természetes csökkenése miatt fokozottan ajánlott.

Hogyan történik a vizsgálat?
Előzetes megbeszélt időponton ultrahang vizsgálat történik. A vizsgálatra különösebb előkészület nem szükséges, azonban amennyiben rendelkezésre áll korábbi vizsgálatok leletei, azokat érdemes elhozni. A vizsgálaton a vizsgált páciens párja részt vehet.

Mennyi ideig tart a vizsgálat?
kb. 10 perc, azonban vizsgálat ideje változhat, függ a tüszők számától, valamint az esetleges észlelt elváltozásoktól.

Mikor érdemes elvégezni a vizsgálatot?
A legalkalmasabb ideje a vérzés alatt, vagy közvetlen utána (vérzés elmaradása esetén bármikor).

A szűrővizsgálat célja?
– A termékenységi korban lévő nők petefészkeinek állapotfelmérése, ezen belül az őstüszők száma (AFC), valamint a petefészkek térfogata.

– A petefészkek rezervkapacitása mérése:
o Mi ez? A petefészekek rezervkapacitása jelzi a petefészkek tartalékát.
o Miért érdemes vizsgálni? Korral a kapacitás csökken, azonban vannak egyéb faktorok (pl. genetikai), vagy betegségek melynek kapcsán ez a kapacitás már fiatalabb korban is csökkenhet.
o Miért rossz ez? A petefészkek tartalékcsökkenése a petesejtek számát, valamint a minőségét negatívan befolyásolja.

– A korai petefészek kimerülés (POF) szűrésére:
o Mi ez? A petefészek kapacitás oly mértékű csökkenése 40 éves kor előtt, amely a petefészkek teljes kimerüléséhez vezet, ezzel a menstruáció megszűník, valamint meddőség alakul ki.

A szűrővizsgálat továbbá alkalmas bizonyos betegségek gyanújának szűrésére:
– PCO gyanú felismerésére:
o Mi ez?: a Policystás ovárium szindróma egy hormonális zavar, amely a termékenységi években érinti a nőket.
o Oka: Pontos oka ismeretlen.
o Tünetei: lehet a vérzészavar, a rendes tüszőrérés elmaradása (ennek következtében meddőség), andorgén (férfi nemi jelleg) hatás kialakulása, ami megnyilvánulhat erősebb szőrnövekedésben, pattanások megjelenésében, extrém esetben hang mélyülésben. A betegségben a inzulin rezisztencia is megjelenhet, valamint erős diéta és mozgás ellenére fogyás elmaradásában.

– A petefészekben megjelenő endometriosis szűrésére:
o Mi ez?: Az endometriosis egy olyan betegség, melyben a méhnyálkahártya típusú szövet jelenik meg a méhen kívül. A petefészkek az egyik leggyakoribb megjelenési helye a betegségnek. Akár minden harmadik nőt érintheti a termékenységi korban.
o Oka: pontos oka ismeretlen.
o Tünetei: fájdalmas menstruáció, vérzészavar, fájdalom együttlét közben, a mensturáció alatt jelentkező székrekedés, vagy hasmenés, vizeletürítési nehézség.

– Petefészek cysták kizárására.
A szűrővizsgálat nem alkalmas diagnosis felállítására, a fenti betegségek gyanúja esetén szükséges további vizsgálatok elvégzése. A szűrővizsgálat nem helyettesíti a meddőségi kivizsgálást, amennyiben a jelentkező pár már próbálkozik gyermekválallással sikertelenül, úgy meddőségi konzultációra kell jelentkezni.